Sunday, April 4, 2010

terima kasih cikgu..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sudah selamat berada di Sungai Petani. Puji-pujian juga buatNya, atas rahmahNya jualah, keputusan EOS 5 yang ditunggu-tunggu, sudah diumumkan. Sepertimana yang telah diumumkan dalam entri ringkas sebelum ini, saya lulus.

Sepanjang dua minggu menanti keputusan peperiksaan kali ini, saya banyak mengenangkan memori sepanjang bergelar murid, pelajar dan penuntut. Mula mengorek kembali apa saja yang masih ada dalam ingatan. Berikut adalah guru-guru yang banyak memberi impak kepada

Bermula dengan guru BM semasa di Darjah 1B di SK Kota Kuala Muda, Cikgu Ahmad bin Ishak. Seorang guru yang amat saya hormati dan kagumi. Juga Cikgu Sofiyah yang mengajar subjek BI dan Muzik. Kemudian, Cikgu Ahmad Sobri Ishak, guru Matematik SK Sungai Petani semasa di Darjah 3D. Cikgu Nurhanum (Matematik), Cikgu Zabaiton (BM) Cikgu Salmah (Matematik), Teacher Mahazon (English), Cikgu Dora (English), dan Mrs Chin (English) antara nama-nama guru yang masih dalam ingatan, mengajar saya ketika berada di darjah 4, 5 dan 6 di SKSP.


Setelah memasuk alam sekolah menengah rendah di SMK Ibrahim, berikut adalah nama-nama yang menghuni memori diri. Pn Fatimah (BM), Pn Siti Fatimah (Sains), Pn Soon Shaw Hua (Matematik), Pn Tan Sok Sen (English), Pn Jumratiah Badurun (Sejarah), En Nazri Nazar (Geografi), Pn Fuziah (BM), Teacher Jacqueline Dass (English), Cik Leong Suet Foon (Geografi), Pn Saadah (Pend Islam), Ust Abdul Halid (Pend Islam), Ust Khairi (Pend Islam), En Ng @ En Eng (Matematik), Pn Khalijah (KH), En Fadzilah Fadzil (KH) dan Cikgu Pi'e[Syafi'e] (KH).


Di MRSM Taiping, saya bertemu dengan sebilangan lagi guru berdedikasi. Mereka adalah Pn Asriyah (BM), Pn Salmiah (BM), Pn Aisha (Matematik Moden & Tambahan), Pn Norbita (EST), Pn Nasrin (Kimia), Pn Julia (Kimia), En Ahmad Ridzuan (Fizik), Pn Rospazita (Fizik), Pn Zairulzana (Biologi), Pn Alaina (English), Pn Adz Jamros (English). Cikgu Homeroom, Pn Halilah dan suami, En Rizalmi.

Di INTEC, nama-nama seperti Pn Mimi Sophea, Cik/Pn Mea Haslina, Ms Ooi, Ms Pauline Mah, Pn Siva, Prof Madya Dr Yamin, Mr Megat antara individu yang masih kuingati.

Wajah-wajah mereka masih jelas dalam ingatan. Sungguh mereka amatlah berjasa dalam mendidik saya menjadi seorang insan, yang tahu baik dan buruk serta mampu membezakan di antaranya. Ada juga guru yang masih boleh diingat wajahnya, tapi tak mampu untuk 'recall' nama mereka.

Apa khabar mereka sekarang. Ada yang sudah meninggal, ada yang sudah pencen, yang sudah berumahtangga, naik pangkat dan sebagainya. Moga Allah beri kesempatan untuk bertemu mereka suatu hari nanti.

Apa pun.. Terima kasih wahai guru-guruku, jasamu kan kukenang hingga ke akhir hayatku InsyaAllah..

Wassalam..

4 comments:

Unknown said...

salam....ingt lg awak pada cikgu2 eh...sama-sama dr saya : Cikgu Rospazita...

bigGreD said...

wsalam.. owh cikgu komen. tak sangka pulak. hehe. cikgu apa khabar? sehat?

Foo said...

Aduh windunya kenangan lamaa....😭

Foo said...

Rindunya sungai petaniiiii😞😞😭😭😭😭😭😭😭