Friday, December 9, 2011

writing is a challenge..


not just for the sake of voicing out ideas and sharing experiences

Tuesday, August 23, 2011

musafir tarbiyah

Assalamualaikum.

Alhamdulillah selamat pulang dari berjalan-jalan di bumi Andalusia. Panas musim panas di sana hampir mencecah 40 darjah celcius, jauh lebih panas dari suhu di Glasgow dan lebih panas dari Malaysia. Tahap kelembapan juga sangat rendah jika dibandingkan dengan Glasgow mahupun Malaysia. Lagi bertambah perit bila bersiar-siar dalam bulan Ramadhan yang siangnya wajib menahan lapar dan dahaga, serta malamnya digalakkan menghidupkannya.

Alhamdulillah Hamdan Katheeran, bilamana tiba di sana macam-macam yang diperolehi. Bukan sekadar pengalaman berjalan-jalan di negara orang. Yang lebih dan paling penting ialah bagaimana semangat untuk berjuang dan menjadi pejuang yang memburu syahid itu terbina walau musafir hanya berusia kurang 7 hari.

Mungkin rata-rata pengunjung menghayati keindahan senibina tinggalan generasi terdahulu, dan juga menikmati kehidupan malam (baca:nightlife) di bumi Andalucia itu. Tapi hadirnya kami ke sana sebenarnya mencari nilai bangun jatuhnya Kerajaan Islam Andalusia yang bertapak di sana.

Bangunnya Islam di sana disulami dengan kemegahan dan kebesaran senibinanya serta keluasan jajahan takhluknya. Hingga terpegun manusia waima generasi yang serba teknologetik dan canggih manggih. Pujian diberi kepada pencipta dan pembinanya iaitu Muslimin yang memerintah tatkala itu.

Tapi, bilamana runtuhnya Khalifah Islamiyah di Al-Andalusia, memang kesannya sangat-sangat dahsyat. Masjid yang binaanya pada suatu masa dahulu adalah kedua terbesar selepas Masjidil-Haraam kini ditengahnya terletak Katedral besar yang terisi dalamnya segala macam syirik dan maksiat yang durjana. Istana Merah atau al-Hamra yang lebih dikenali sebagai Alhambra pun sama nasibnya. Keluasan kota al-Hamra itu tercemar dengan hadirnya binaan Katedral, yang juga ditengah-tengah kota.

Benar, Islam membawa pengaruh yang besar kepada kebudayaan dan tradisi masyarakat Sepanyol khususnya di wilayah Andalusia. Tapi semuanya itu telah terasimilasi menjadi budaya yang jauh dari petunjuk dan nilai-nilai Islami. Apa puncanya? Banyak, cuma yang jelas adalah kerana jatuhnya KeIslaman pemerintah itu sendiri, dan buruknya peribadi musuh-musuh Islam sama ada yang Islam sendiri lagi-lagilah yang bukan Islam itu.

Pulangnya dari ziarah tanah bekas kekuasaan Islam sememangnya memberikan semangat untuk menegakkan Islam, tidak hanya dalam diri dan pada keluarga dan kenalan rapat tapi kepada masyarakat, negara dan seluruh alam ini.

Benarlah, niat perlu senantiasa diperbetul. Barulah boleh peroleh natijah yang betul. Dan harapannya agar natijah itu membuah kebaikan yang hak dan diredhai Allah..

Tuesday, May 10, 2011

mari beringat-ingatan..

Assalamualaikum..


Ramai yang tidak gemar sembang-sembang pasal mati. Lagi-lagi kalau diri sendiri yang mati. Tapi mati itu satu kepastian. Nak atau tak, tetap akan datang. Lambat atau cepat, yang pasti detik itu menepati Qadar Allah.


Adakah kita orang yang ternanti-nanti saat kematian? Atau kita orang yang bersedia menghadapinya? Atau mungkinkah kita ini tergolong dalam mereka yang tidak mahu bahkan tidak langsung mengendahkan saat putusnya nyawa?


Mati itu datang boleh jadi bila-bila masa saja. Apa kita hendak mati yang baik atau mati yang menjadi punca kepada kehinaan yang berpanjangan di alam Akhirat kelak? Teringat hadith ke-4 dalam Matan Arba'in susunan Imam An-Nawawi,


"Dari Abu Abdul-Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a., katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya: "Sesungguhnya seseorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 har berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat perkara: rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya seseorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya (suratan takdir) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah dia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal denga amalan ahli neraka sehinggalah di antaranya dengan neraka cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu"

Riwayat Imam Bukhary & Imam Muslim


Begitu mudah nasib manusia itu terubah. Mungkin ada yang menyangka andai dirinya banyak melakukan ibadah dan amal yang soleh, pasti beroleh balasan yang baik. Dan bagi yang terus menerus dalam kekufuran pula, disangka dirinya tak punya harapan beroleh kebahagiaan dari Rabb-nya, namun nasibnya juga berubah - beroleh syurga yang tidak terbanding nilai harganya dengan seluruh kebaikan yang ada di atas muka bumi ini.

Ingat mati itu satu bentuk peringatan buat diri juga, agar tak terus lalai serta leka dengan kesenangan dan tipu daya dunia. Ingat mati juga sebenarnya mampu melahirkan ketenangan dalam jiwa.

Muhasabah diri itu juga merupakan cerminan kepada hati. Di samping itu ketenangan juga boleh diperoleh melalui muhasabah amalan-amalan lalu.

Marilah sama-sama beringat, agar tidak kita lalai walaupun secara zahirnya nampak seperti seorang hamba yang soleh.

Marilah sama-sama kita periksa diri, dan perbaikinya, agar kita tidak lari maksud dan tujuan hidup di dunia.

Assalamualaikum..


Tuesday, April 5, 2011

of a certainty



Dari Abu Sa'id r.a katanya: (Pada suatu hari) Rasulullah s.a.w masuk ke tempat sembahyangnya, lalu dilihatnya beberapa orang sedang gelak ketawa, Baginda s.a.w pun menegur mereka dengan bersabda: "Ketahuilah! Sesungguhnya kalau kamu banyak menyebut dan mengingati perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan tentulah peringatan mengenainya akan menghalang kamu daripada melakukan apa yang aku lihat ini, maka hendaklah kamu selalu mengingati dan menyebut perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan, iaitulah maut, kerana sesungguhnya pada tiap-tiap hari kubur menyeru, katanya: "Akulah rumah dagang, akulah rumah yang sunyi sepi, akulah rumah yang penuh dengan tanah, akulah rumah yang penuh dengan ulat". Maka apabila hamba Allah yang mukmin dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya: "Dipersilakan dengan segala hormatnya! Ketahuilah sebenarnya adalah engkau - kepada ku - sekasih-kasih orang yang berjalan atas ku, oleh itu apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepadaku pada hari ini, maka engkau akan melihat layananku kepadamu'; Kubur itu pun menjadi lapang baginya seluas mata memandang, serta dibukakan baginya sebuah pintu ke Syurga, (lalu datang kepadanya sebahagian dari bau Syurga dan udaranya, serta ia dapat mencium dari baunya yang semerbak harum dan merasa senang hati dari segala yang dilihatnya dalam Syurga itu). Dan sebaliknya apabila oarang yang berdosa atau orang kafir dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya: "Tidak layak engkau disambut dan dipersilakan; ketahuilah sebenarnya engkau - kepada ku - adalah sebenci-benci orang yang berjalan atasku; oleh itu apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepada aku pada hari ini, maka engkau akan melihat apa yang aku buat kepadamu". Nabi s.a.w bersabda lagi: "Kubur itupun mengepitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya". Kata rawi hadis ini: Nabi s.a.w , (sambil bersabda menerangkan yang demikian, lalu Baginda s.a.w) memasukkan jari-jari sebelah tangannya dicelah jari-jari yang sebelah lagi, kemudian Baginda s.a.w bersabda lagi: "Dan dilepaskan kepada orang itu tujuh puluh ekor ular besar yang kalaulah seekor di antaranya menghembuskan nafasnya di bumi nescaya tidak akan tumbuh sesuatu pun dari tumbuh-tumbuhan atau tanaman selagi dunia ini masih wujud, kemudian ular-ular itu akan mematuk-matuknya dan meluka-lukakannya sehingga ia dibawa untuk dihisab (dan menerima balasan)". Kata rawi hadis ini: Nabi s.a.w bersabda lagi: "Bahawa sesungguhnya kubur itu adalah sebuah taman dari taman-taman Syurga atau sebuah gaung-gaung Neraka".


Saturday, April 2, 2011

of much needed getaway

Assalamualaikum...

of much needed weekend or weekday getaway;

out of the congestion, out of the complexity, out of the hurry..

just to get loose for a moment and be with tranquility, always with Him..

Oban? Fort Williams? Lochwinning? hm.. much more to ponder now in Álbà..

Sunday, March 13, 2011

untitled

Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a, dari Nabi SAW yang meriwayatkan dari Tuhannya Allah Azzawajalla, bahawasanya Tuhannya telah berkata :

‘Wahai hamba-hambaKu ! Sesungguhnya aku telah mengharamkan penganiayaan atas diriKu, dan Aku jadikan haram di antara sesama kamu, maka janganlah kamu aniaya-menganiayai.’

‘Wahai hamba-hambaKu ! Kamu sekelian sesat, kecuali siapa yang telah Aku berikan hidayat kepadanya. Maka hendaklah kamu minta hidayat daripadaKu, nescaya Aku akan memberi hidayat itu kepadamu.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu lapar kecuali siapa yang telah Aku berikan makanan kepadanya, maka hendaklah kamu sekelain meminta makan daripadaKu, nescaya Aku akan beri kamu makan.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu bertelanjangan, kecuali sesiapa yang aku berikan pakaian, maka mintalah pakaian daripadaKu.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu membuat kesalahan pada waktu malam dan siang dan Akulah yang sahaja yang mengampunkan segala dosa. Maka mintalah keampunan daripadaKu, nescaya Aku akan mengampunkan segala dosa-dosa kamu.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Kamu sekelian tidak mampu merancang sesuatu mudharat untuk memudharatkan Aku, dan kamu tidak mampu merancang sesuatu menafaat untuk memenafaatkan Aku.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya bertaqwa seperti taqwanya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan menambahkan barang sedikit pun pada kerajaanKu.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berhati jahat seperti jahatnya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan mengurangkan barang yang sedikit pun pada kerajaanKu.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berkumpul pada sebuah tanah lapang lalu masing-masing meminta padaKu, nescaya Aku akan memperkenankan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya, nescaya yang demikian tidak akan mengurangkan sedikit pun dari apa yang Aku miliki, melainkan seperti terkurangnya sebatang jarum yang jatuh ke dalam laut.’

‘Wahai hamba-hambaku ! Sebenarnya semua itu adalah amalan-amalan kamu yang Aku catitkan bagi kamu sekelian, kelak di kemudian hari akan Aku balas atas tiap-tiap satu daripadanya. Oleh itu, barangsiapa menerima kebaikan hendaklah ia memuji Allah dan barangsiapa yang menerima sebaliknya janganlah ia mencela kecuali dirinya sendiri.’

Wednesday, March 9, 2011

the clocks keeps on ticking..

Assalamualaikum..



sedar tak sedar

..musafir di bumi Scotland dah melebihi 10 bulan..

..perjuangan 4 tahun MPharm akan berakhir lebih kurang 3 bulan lagi..

..telah berlalu pergi selembar lagi episod kehidupan..

..mendekat detik ajal menjemput selangkah lagi..


tapi

..banyak lagi yang tak tercapai..

..banyak lagi yang tak terbuat..

..banyak lagi yang terjejak..

..banyak lagi yang belum terbina..

..banyak lagi rahsia belum terungkai..

..ini belum sempurna, itu belum lengkap..

..amat banyak yang belum..




tapi

..masa yang berlalu pergi itu takkan kembali..

..masakan ada kemungkinan untuk berpatah balik..

..tiada guna mengharap yang sudah terlepas..




maka

..tetapkanlah arah tujumu itu..

..teruskan melangkah kepada tujuan tersebut..

..perkemaskan langkahan itu..

..kuatkan diri gagahkan hati..




berharaplah

..agar tak terkandas di persimpangan yang mengelirukan..

..supaya terus maju dan maju menghampiri destinasi..

..tujuan itu tergapai dalam dakapan..



kerana

..ajalmu tiadakan pasti bila hadirnya..

..nasib dan masa depanmu manakan ada jaminannya..

..yang tahu hanya Dia yang Maha Bijaksana..


oleh itu

..hindari keburukan..

..cerailah dari kepuraan dan kelekaan..

..selalulah munajat..

..lazimilah kebaikan..







1920 GMT
March 09, 2011
5 Rabi'ul-Akhir 1432

Thursday, February 17, 2011

[C&P] nak datang UK, tak tahu nak bawak apa..

Berikut adalah maklumat tambahan sebagai persediaan pelajar yang akan melanjutkan pengajian ke Scotland.

KEPERLUAN UNTUK RUJUKAN ANAK-ANAK/ADIK-ADIK BARU

Berikut ialah beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian:

1) Keselamatan barang-barang dan beg. Pastikan setiap beg ditanda dengan nama yang jelas beserta alamat baik alamat di Malaysia dan juga alamat University. Sila tulis nama Universiti ( sebagai contoh : University of Aberdeen/University of Robert Gordon) dan nama anda. Ini kerana untuk mengelak kehilangan beg2 dan barang-barang yang berharga. (Sila ambil perhatian, jika ada sesiapa mengirim barang/kotak bersama anda, pastikan anda mengetahui isi kandungan barang-barang yang dikirim/lebih mudah anda pack sendiri barang tersebut - mohon agar berhati-hati)


2) Tarikh berangkat dan tiba. Mohon dimaklumkan kpd kami tarikh adik2/anak2 akan berangkat ke Aberdeen/Dundee/Glasgow/Edinburgh (scotland). InshaAllah pihak MMCS akan mengatur mana-mana family/individu yang berkelapangan untuk menunggu adik2/anak2 semua di airport. harap dapat terus menghubungi wakil untuk perhubungan MMCS di bahagian kanan Blog)


3) Waktu sembahyang. Kami akan susulkan waktu sembahyang untuk memudahkan anda apabila tiba di London dan Scotland kelak. (sila email persatuan ataupun search dari Islamic finder)


4) Cuaca/suhu. Untuk makluman Scotland kini di penghujung Winter. Pastikan anda memakai sekurang-kurangnya selapis sweater apabila tiba di sini kelak. Musim Spring akan tiba pada bila-bila masa dari sekarang. Oleh itu pastikan bersetokin dan berbaju panas apabila sampai di sini.


5) Akhir kata, banyakkan berdoa dan mohonlah ibubapa mendoakan kita sentiasa. Agar kita menjadi anak yang soleh dan pelajar muslim yang cemerlang.



BARANG-BARANG YANG BOLEH DIBAWA


  • Buku dan alat tulis
    Pertamanya, pastikan anda sudah membawa senashkah al-Quran beserta terjemahan bahasa Malaysia bersama-sama. Anda tidak akan menjumpai terjemahan bahasa Malaysia di sana.

  • Masukkan juga beberapa alat tulis asas (seperti pen, pensel dan sebagainya) kerana harga di tanah air ada lah jauh lebih murah daripada harga di sini. Lebih baik jika membawa stok alat tulis yang banyak bersama-sama. Kalkulator juga boleh dibawa sekiranya perlu.

  • Untuk memudahkan urusan catatan, boleh dibawa bersama beberapa buku tulis dan fail. Seperti juga alat tulis, harga di UK adalah mahal jika dibandingkan dengan harga di Malaysia. Jangan lupa membawanya andai beg anda masih boleh diisi.

  • Bagi yang akan datang untuk menyambung pelajaran, bolehlah meminta nasihat daripada rakan-rakan yang sudah pun berada di sini (baca: senior-senior). Buku rujukan boleh didapati dengan separuh harga di kedai-kedai buku terpilih di Malaysia.

  • Pakaian
    Sebagai persediaan menghadapi cuaca yang sejuk, baju sejuk mungkin boleh didapati di Malaysia. Namun adalah dinasihatkan agar hanya membeli sehelai baju sahaja di tanah air kerana baju sejuk boleh didapati dengan harga yang murah di sini. Pastikan baju yang dibeli adalah jenis yang kalis air.

  • Seperti mana juga persediaan untuk mengembara ke tempat-tempat lain, bawalah juga pakaian rutin anda bersama (t-shirt, kemeja, seluar) dan pakaian-pakaian asas yang lain.

  • Tidak dilupa, selitkan sekali pakaian kebangsaan seperti baju kurung atau baju Melayu untuk dipakai ketika meraikan sambutan hari raya atau majlis-majlis yang berkaitan di perantauan.

  • Pakaian sukan boleh dibawa bersama jika anda seorang yang gemar bersukan.

  1. Barangan elektrik dan elektronik
    Jika berkemampuan, bawalah bersama kamera digital bersama bagi merakamkan detik-detik kehidupan anda di rantau orang. Harga kamera digital adalah lebih murah di Malaysia jika dibandingkan dengan harga di UK.

  2. Kebanyakan pelajar akan memilih untuk membawa sebuah komputer riba untuk dibawa bersama ke sini. Ini akan memudahkan segala urusan untuk mengakses Internet di sini. Namun, ada juga yang memilih untuk membeli desktop di sini yang boleh didapati dengan harga yang agak berpatutan.

  3. Bagi mereka yang pastinya akan memasak di sini, jangan lupa untuk membawa barangan yang berkaitan seperti periuk nasi. Alat-alat seperti periuk, frying pan dan yang berkaitan bleh didapati di sini dengan harga yang agak murah.

  4. Makanan
    Makanan segera pastinya antara perkara penting yang harus dibawa, terutamanya bagi mereka yang masih di peringkat permulaan untuk belajar memasak.


  5. Jangan lupa untuk membawa sedikit rempah ratus bersama seperti rempah sup, rempah kari dan rempah kurma. Rempah-rempah ini masih boleh didapati di sini, dengan harga yang lebih mahal.

  6. Jangan lupa untuk membawa makanan-makanan menarik seperti serunding, keropok yang pastinya tidak boleh didapati di sini.

  7. Lain-lain. Berada jauh di perantauan pastinya akan menimbulkan perasaan rindu pada keluarga. Maka, adalah dinasihatkan untuk membawa bersama foto keluarga. Pastinya berguna di kala kesepian.

  8. Tidak dilupa, bagi yang berkenaan, bawalah bersama peralatan sukan seperti raket tennis, badminton serta peralatan lain yang difikirkan perlu.

  9. Akhir sekali, pastikan barangan keperluan asas dibawa bersama. Ini termasuklah sikat, sabun, ubat dan berus gigi, dan yang berkaitan.

  10. Kami cuba untuk menyenaraikan barang-barang yang mungkin perlu dibawa oleh anda yang akan ke UK amnya, atau Scotland khasnya. Untuk bantuan kebajikan mahupun khidmat nasihat, bolehlah menghubungi AJK MMCS.


    insya Allah, jumpa nanti!


    artikel ihsan: PMA
    boleh rujuk Full artikel di Blog PMA -bawah pautan infoPelajar .

Wednesday, February 16, 2011

[C&P]petua oh petua..

sekadar berjenaka..hehhe..

Pemuda : “Ustaz.. Kenapa susah sangat saya hendak bertemu jodoh saya? Sampai sekarang saya belum pernah ada kekasih…”

Ustaz : “Perempuan yang macam mana menjadi idaman kamu?”

Pemuda : “Saya mahukan seorang gadis yang putih, cantik, tinggi, pintar, penyayang dan menyintai saya sepenuh hati… ”

Ustaz : “Ohhh … kalau begitu kamu harus melaksanakan petua ’3B. ‘B’yang pertama adalah ‘BERUSAHA’… apakah kamu sudah banyak berusaha?”

Pemuda : “Sudah terlalu banyak Ustaz… sudah merata tempat saya pergi untuk mendapat seorang gadis..”

Ustaz : “Kalau begitu kamu kena laksanakan ‘B’ yang kedua, iaitu ‘BERDOA'.

Pemuda : “Sudah setiap kali saya berdoa selepas selesai sembahyang…

Ustaz : “Nampaknya kamu sangat perlu melaksanakan “B” yang ketiga.”

Pemuda : “Apa itu Ustaz! ?”

Ustaz : BERCERMIN !!! hehe….

Wednesday, February 2, 2011

Muktamar Wehdatul Islamiah [Copy dari Laman ePerjuangan]

Lihatlah wajah - wajah bersih berseri para alim ulama' Islam yang bersidang bagi mencari arah penyatuan Ummat Islam berdepan konspirasi musuh - musuh Islam antarabangsa yang senantiasa menanti peluang untuk pecah belahkan ummah .


Muktamar Penyatuan Islam Antarabangsa kali ke 23 yang berlangsung di Kota Tehran menyaksikan sekitar 200 orang ulama' dari seluruh dunia dari pelbagai aliran pemikiran dan mazhab bersidang mencari nokhtah pertemuan dan meminimakan perbedaan yang boleh dielakkan agar ummat Islam kembali bangkit menjadi suatu kuasa besar dunia.

Persidangan muktamar Penyatuan Islam Antarabangsa kali ke 23 ini bertepatan dengan sambutan ulangtahun keputeraan Nabi kita Muhammad saw . Suhu pula seperti menghormatinya apabila salji mula mencair dan cuaca mula menampakkan cahaya matahari .

Persidangan ini menggunakan 3 bahasa . Pertama bahasa Arab , kedua bahasa Parsi dan ketiga ialah bahasa Inggeris kecuali dua pembentang menggunakan bahasa Rusia dan Perancis dan diterjemah ke dalam bahasa Arab .

Sejurus Muktamar ini dirasmikan oleh Ayatullah Asy Syeikh Al Hasyimi Ar Rafsanjani , majlis pembukaan turut diberi penghormatan kepada ulama' - ulama' berikut untuk berucap :

Prof. Dr Burhanudin Rabbani Bekas Presiden Jumhuriyyah Afghanistan ,
Al Maulavi Muhammad Ishak al Madani Pengerusi Majlis Tertinggi Majma' Taqribd
Ustaz Dr. Abdel Aziz At Tuwaijiri Mudir ISISCO
Al Ustaz Dr. Adil Al Falah wakil Kementerian Auqaf Kuwait .
Al Ustaz Dr. Nuur Ali Adam Menteri Awqaf Somalia .
Hujjatul Islam Asy Syeikh Mohd Hassan Al Akhtari S/U Agung Majlis Ahli Bait
Al Ustaz Asy Syeikh Abdul Hadi Awang Presiden Parti Islam Se Malaysia [ PAS ]

Pembentang Kertas Kerja :

Al Ustaz Asy Syeikh Mukhtar As Salaami
[ Bekas Mufti Kerajaan Tunisia ] : Jalan Keluar dari Pengaruh Negatif Kepuakan
Al Ustaz Dr. Jaafar Abdus Salaam
[ S/U ar Rabitah Jaamiat Al Islamiyyah ] : Fenomena Hidup dan Keperluan al Ijtihad
As Syed Sadruddin Al Qabanji
[ Imam Najaf al Asyraf ] : Syubhat yang wujud sekitar Sunnah An Nabawiyyah
Al Ustaz Dr. Taufiq Ali Wahbah.
[ Presiden Markaz Al Arabi Lid Diraasaat - Mesir ] : Ummat Islam dalam Memerangi Taasub dan Cabaran Masa kini.


Asy Syeikh Zafar Najar .
[ Presiden Majlis Al Islami Afrika Selatan ] : Syubhat yang wujud sekitar Sunnah
Al Ustaz Dr. Quraisy Syihab .
[ Penulis dan Pemikir Islam Indonesia ] : Pidato Umum
Al ustaz Dr. Fuad Al Barazi.
[ Presiden Rabitah Al Islamiyyah Denmark ] : Sebab Ikhtilaf Fuqaha'
Al Ustaz Dr. Abdur Rahim As Saayih.
[ Pensyarah Univ. Al Azhar ] Ummat Islam : Keperluan segera untuk Taqrib
As Syed Muhd Hadi Al Hadi.
[ Mudir Muassasah Ar Rasul As Saqafiah Afghan ] Menangani Pegangan Mazhab dan Peranannya dalam Mengembangkan Ilmu .

Asy Syeikh Taajudin Al Hilali
[ Bekas Mufti Australia ] : Pidato Umum
Ustaz Dr Abdul Wahid
[ Pengkaji dan Pemikir islam Denmark ] : Problems in the Muslim ummah .
Ustaz Dr. Othman Jaah
[ Pengerusi Majlis Taqrib Zambia .

Al Ustazah Dr. Lina Al Humsi
[ Pensyarah Univ. Damascus ] : Realiti sebuah Penyelewengan bagi Kelompok
Al Ustaz Dr. Muhammad Al Aasi
[ Al Imam marKaz Al Islami Washington ] : Rasionalism Vs Sectarianisma
Al Ustaz Dr. Abdur Rahim Umar Mahyudin
[ S/U Agung Markaz Pengajian Al Wehatil Islamiyyah ] Kesan Negatif bagi Riwayat Sejarah terhadap Penyatuan Ummat Islam .

Tentunya ramai lagi pembentang kertas kerja yang tidak sempat saya catat , sementara ada juga beberapa kertas kerja yang saya tidak sempat menghadhirinya kerana mempunyai program lain di Tehran . Namun keseluruhan perbincangan dan perbahasan para ulama' dipersidangan ini [ antara yang BOLEH ] saya simpulkan seperti berikut :

[ Kesimpulan yang saya buat ini tidak mengambil kira resolusi rasmi yang akan dikeluarkan oleh Muktamar dipenghujung sidang pada malam ini . Saya tidak boleh menyertainya kerana terpaksa pulang 6 jam lebih awal kerana ingin menghadhiri Konvensyen Jabatan Amal di Terengganu pada pagi 6 hb nanti .]

Kesimpulan Pertama : Ummat Islam digesa supaya merapatkan jurang perbezaan antara aliran pemikiran dan anutan Mazhab .

Kesimpulan kedua : Tumpukan perhatian kepada faktor - faktor penting yang membawa kepada penyatuan ummah dan pastikan elemen - elemen perpecahan dapat ditangani dengan bijak.

Kesimpulan ketiga : Awasi propaganda barat dan spekulasi media - media mereka untuk meretak dan memecah belahkan kesatuan ummat Islam antarabangsa .

Kesimpulan Keempat : Perkasakan peranan para ulama' Islam dalam usaha memahamkan ummah akan peri pentingnya kesatuan dikalangan mereka tanpa prejudis antara satu sama lain biarpun berbeza aliran pemikiran.

Kesimpulan Kelima : Wujudkan sikap saling hormat menghormati terhadap perbedaan pandangan mahupun perlaksanaan Feqhiyyah selama mana ia berdasarkan hujjah dan nas yang asal iaitu Al Quran dan Sunnah Rasulullah saw .

Kesimpulan Keenam : Ulama' - ulama' Islam digesa agar sering duduk semeja antara satu sama lain dalam usaha mempertautkan hubungan ummat Islam di peringkat antarabangsa terutama saat berdepan dengan musuh - musuh Allah swt.

Kesimpulan Ketujuh : Elemen taasub dan Jahil mesti diperangi secara jujur oleh para ulama' agar mereka tidak melahirkan ummat yang melampau dan keterlaluan dalam tindakan dan amal.

Kesimpulan Kelapan : Menggesa kerajaan - kerajaan Ummat Islam supaya memanafaatkan segala keupayaan , kuasa , pengaruh , harta untuk membangunkan Islam sebagai satu kuasa alternatif bagi menggantikan kezaliman , penindasan dan korupsi di semua peringkat .

Kesimpulan Kesembilan : Ummat Islam mesti bergerak ke arah mewujudkan zone antarabangsa yang selamat dengan peranan ulama' yang gigih dan cekal berjuang serta mengangkat izzah Islam di mata dunia dengan membersihkan persepsi buruk serta menghadapi propaganda jahat dari barat .

Kesimpulan Kesepuluh : Ummat Islam seharusnya tidak lagi terperosok dalam sempadan daerah masing - masing , sebaliknya mula melihat masaalah ummat Islam yang lain sebagai masaalah bersama dan ditangani secara berkesan atas semangat agama yang satu .








Wednesday, January 26, 2011

jom berimaginasi

Assalamualaikum..


Let's imagine the above stuff, safely in a box.... suddenly crushed into small pieces until none to be recognised as what it was before..

Dear ParcelForce,

If you are really dignified and full of responsibility, claiming to give the best service to customers, will you take responsibility for your negligence and ignorance?

If not, I'll see you in court.

Thank you.

[nota bawah2]
kan bagus, berjuang untuk Islam, macam mana kita sungguh-sunguh berjuang untuk kamera.. peace no war.. hehe =)

Saturday, January 1, 2011

antara nak dengan tak-hingin

Assalamualaikum..

Kesah durjana muda mudi Malaysia yang gemar 'buat dan buang' anak mutakhir ini memang dirisaukan. Banyak pihak mengambil langkah yang difikirkan sekurang-kurangnya dapat mengurangkan masalah tersebut.

Bukan bertujuan menidakkan usaha proaktif menangani musibah tersebut, tapi tindakan reaktif dalam mencegah juga penting bagi mengurangkan beban dan masalah ini.

Tertarik dengan entri Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, al-Fadhil Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi dalam laman blog beliau yang bertajuk Nikah Khitbah Satu Alternatif. Jom kita hayati tulisan beliau.



Permudahkan Nikah Cegah Penzinaan

1. Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas [ zina ] serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini , Dewan Pemuda PAS menyarankan satu program atau projek besar iaitu " Taysir az Ziwaj " dilaksanakan , khasnya oleh pihak berwajib.

2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawaldan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

An Nuur : Ayat 32

5. Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

  • Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
  • Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
  • Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
  • Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
  • Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
  • Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
  • Merendahkan hantaran perkahwinan
6. Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad [ Ijab Qabul ]
cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

  • Masih menuntut di kolej atau uniersiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu merekabertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya ,jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti .