Thursday, May 14, 2009

Kereta Mewah, Pegawai Polis dan Penunggang Skuter..

Assalamualaikum.

Segala puji bagiNya, pencipta sekalian alam dan pemilik mutlak akan alam ini. Selawat dan salam atas junjungan besar, Muhammad s.a.w., sebaik-baik ciptaanNya yang diutus sebagai pembawa rahmat ke seluruh alam. Juga ke atas sahabatnya serta mereka yang menyusuli perjuangan menegakkan Islam.

Hari ini saya ingin menceritakan pegalaman yang terjadi kepada saya tak berapa lama dulu..berlaku pada 15 Mei 2009 pada jam sekitar 2.00 pagi - 3.40 pagi..

tepat jam 2.00 pagi, aku menunggang motosikalku keluar dari perkarangan parkir vista c setelah menghadiri sesi suai kenal 'Malay Cultural Week' dan tamatnya perbincangan bersama seorang sahabat di rumahnya. Hasrat di hati ingin terus pulang ke rumah di Jln Kelang Lama, tak mahu menumpang tidur di Vista. Tiba di pintu pagar vista, seorang pengawal keselamatan meminta agar aku memperlahankan kelajuanku. "Okay, no problem!!"

Keluar dari pagar vista, kulihat jalan dihadapanku lengang, tidak seperti petang tadi yang penuh dengan kenderaan hasil kepulangan masing-masing dari tempat kerja menuju ke rumah. Bisikku, "Kosong nih, bleh la laju sket..!!" Aku pun memulas tuil pemecut moto sehingga maksima. Moto bergerak laju melepasi bangunan IMU seterusnya melangkaui Vista Komanwel A. Setibanya di penanda tertulis 'Taman Esplanad', moto aku memperlahankan dirinya. "Habis minyak kot nih.." ngomel hatiku sendirian. Tika itu, teringat aku yang kali terakhir aku isi minyak ialah hari Jumaat lepas dan tidak kutambah walau setitik selepas itu. 'Worst-case scenario' pun jadi kenyataan. Moto aku mati enjin. "Haha..best nih, pagi2 buta menolak moto balik ke rumah.." Patah balik ke vista? Oh tidak sama sekali. "Jalan je.." Bermulalah aksi menolak 'kuda hijau' pulang ke rumah..

Kutolak dan terus tolak sampai ke persimpangan lampu isyarat pertama. Hati dah resah, takut-takut dianggap pencuri moto.. "Kalau kena tahan, tunjuk 'roadtax', lesen moto.." Tolak lagi. Tika itu, tak kurang dari 7 buah kereta memintas aku, termasuk dalam 'list' itu, beberapa buah teksi dan kebanyakan yang lain adalah kereta-kereta mewah. Kutolak lagi..sampai di persimpangan kedua. Penat, kurehat untuk ambil angin, menghilangkan lelah. Kucuba 'start' moto, kot2 nak hidup enjinnya. Tak berjaya. Kuteruskan lagi. Tiba-tiba kulihat sebuah kereta peronda polis bergerak di laluan bertentangan. Dalam hati ini, kuharap agar mereka berpatah balik. "At least boleh tumpang kete polis..hehe!!" MELESET. Haram tak patah balik pun. "Aku ni takdak gaya pencuri kot.." Jalan lagi..

Kutiba di persimpangan yang seterusnya. Masa ni, dah banyak kereta memotong aku yang lembab menolak motosikal. "Polis tu tak rasa aku pencuri, takkan la driver2 lain rasa aku ni pencuri. Haih, nape laa takde orang nak stop and tolong aku?" Layan diri jap..hehe,'stop' tepi jalan. duduk atas 'divider'. Tak sampai seminit aku teruskan misi menolak. Kulihat persimpangan yang keempat pun dah tak jauh sangat. Hati ni gumbira sebab lepas 'traffic light' tu, ada 'turun bukit', boleh la rehat-rehat atas moto. Tapi sebelum sampai ke situ, kena berusaha sungguh-sungguh untuk menolak menaiki bukit jugak.. "Takpelah, sket je lagi.. Tolak!! Tolak!!"

Tiba-tiba aku dengar satu bunyi dari belakang. Kutoleh dan kulihat sebuah skuter merah-hitam mendekat.

Dia(D): Habis minyak ke?? Meh saya tolak!!"
Aku(A): Ye..timakaseh!!

Dia pon menolak, aku ditolak.."ALHAMDULILLAH!!!"

A: Dari mana nih?
D: Balik serdang.

A: O..baru abih keje ke?
D: Taklah, baru abis 'main kuda'..hehe.. Ni dari mana pulak?
A: Bukit jalil.

bisikku sendirian, "Main kuda? apa tuh? Lantaklah, dia dah tolong aku, so jangan banyak soal"

D: Ni nak berhenti kat mana? Shell depan tu ye?
A: Ha..ye!!

Dia tolak sampai kat simpang ke Shell..

A: Timakaseh!!
D: Ape? Eh, takpe..

Dia pun berlalu meneruskan perjalan, kami berpisah..

Pengalaman nih buat aku berfikir sepanjang waktu aku mengisi petrol sampailah sebelum aku terlelap..

"KENAPA BUKAN PEMANDU KERETA MEWAH, PEMANDU TEKSI ATAU PEGAWAI POLIS YANG MEMBANTU AKU? KENAPA YANG DATANG, ADALAH SEORANG PENUNGGANG SKUTER YANG BARU BALIK DARI 'MAIN KUDA' DATANG MENAWARKAN BANTUAN??"

Hebatnya Allah yang senantiasa membantu hamba-hambaNya..

No comments: