Saturday, May 9, 2009

Ketinggian Ilmu dan Kemuliaan Pemiliknya

assalamualaikum

setinggi-tinggi pujian yang selayaknya bagi Allah, Pemilik ilmu dan maklumat alami, selawat dan salam buat Muhammad s.a.w., kekasih Allah, manusia terbaik ciptaanNya yang dihantar sebagai pembawa rahmat ke seluruh alam.

dalam beberapa bulan ini tersebar meluas 'krisis' kepimpinan dalam organisasi sahsiah dalam negara. terbaru melibatkan parti islam semalaysia (PAS). bagi diri ini yang sentiasa mengambil pusing akan perkembangan semasa dalam negara, terfikir apakah diri ini mempunyai daya untuk memahami akan pergolakan dan perbalahan yang senantiasa tergerak oleh angin-angin dalam diri manusia.

bukan maksud untuk memburukkan atau melabel-label, tapi lebih pada hati ini menyiapkan diri dengan kefahaman ilmu dan kepatuhan dalam mempraktikkan ilmu itu sendiri. selemah-lemah diri ini, saya memerhatikan cermin keburukan manusiawi yang secara langsung memalitkan perkara itu pada diri sendiri. saya melihat betapa manusia gemar bertelagah atas alasan memperjuangkan ilmu, mempertahankan kemuliaan ulama' serta memasti survival golongan cerdik pandai.

namun, dalam pertelagahan itu seringkali kita terlupa yang perbezaan pendapat itu tidak seharusnya menyebabkan perpecahan yang terlampau. bahkan jemaah-jemaah islam, yang secara zahirnya mendakwa bergerak atas dasar penyatuan keimanan kepada Allah, mereka ini jugalah yang mempromosi perpecahan. sehingga ada usaha-usaha 'dalaman' yang dibuat semata-mata untuk memperoleh populariti dan menjatuhkan orang lain. tidak dinafikan diri ini turut terikut-ikut bahkan tergolong dalam golongan tersebut. namun kini diri ini tidak dapat melihat sebarang kebaikan yang nyata dalam perbuatan seperti itu. diri ini menganggap bahawa tidak usah dilihat akan "keburukan orang lain dan kebaikan diri sendiri" bahkan perlu pada kita melihat pada "keburukan diri sendiri dan jasa bakti orang lain".

diri ini yakin, sekiranya ini yang diamalkan, maka sungguh diri pasti dengan yakin, tidak akan datang pragmatisma dan skeptisma dalam gerakan-gerakan islamiyah. dengan izinNya, pasti gerakan islam akan dipandang mulia semula. pasti usaha ke arah kembalinya kehebatan islam terbina semula.

namun begitu, tidak juga diri ini menyatakan yang menyertai/bersama-sama gerakan islami itu satu pembaziran masa, pemupuk pertelingkahan dsb. bahkan diri ini akan terus menggalakkan 'association' ummati bersama jemaah-jemaah/kumpulan-kumpulan ini bagi memperjuangkan agama. tidaklah kita termampu untuk menggerakkan agama seorang diri. cuma sedarlah dan ingatlah perkara-perkara yang sepatutnya..

ayuh rakan-rakan, kita semua padukan tenaga ke arah itu. semaikan diri dengan kehebatan dan kedaulatan islam. semoga Allah bantu diri ini dan semua pencinta islam, percaya dan yakinlah kita kan berjaya. insyaAllah..

namun diri ini tidak ingin mengupas berkenaan itu tapi lebih kepada isu ilmu itu sendiri serta keadaan pemiliknya. pada tulisan kali ini, diri tak sempat untuk membuat 'dose-checking' tentang dalil-dalil alQuran dan alHadith terlebih dahulu. jadi bagi mengelakkan 'unnecessary fight', rasanya tepat bagi diri ini tidak meletakkannya secara 'direct'.

pernah diri ini terdengar tentang betapa tingginya darjat ilmu itu. begitu juga dengan si pemiliknya. hinggakan ada juga terdengar dan terbaca akan ganjaran bagi mereka yang cuba mendampingi ilmu. cukup tinggi hingga diri ini terkedu mengenangkan keadaan diri yang dhaif. cukup banyak dinukilkan dalam alKitab dan alHadith.

persoalannya, apakah ilmu yang dimaksudkan? apakah pengkelasannya? adakah ilmu-ilmu itu hanya tertumpu pada ilmu agama semata? adakah ilmu itu termasuk juga ilmu yang kubelajar ini? ilmu perubatan? ilmu perniagaan dan keusahawanan? ilmu kepimpinan dan pengurusan? rasanya persoalan ini sudah terjelas akan kebanyakan mereka di Malaysia yang rata-rata faham bahawa kesemua itulah yang dimaksudkan ilmu.

persoalan seterusnya yang timbul, kehendak dan sikap kita terhadap ilmu itu sendiri. adakah kita bersifat adil terhadap ilmu dan pengajarnya. terdetik akan pesan ibu, nenek dan guru-guru akan kepentingan hormat, taat dan patuh kepada pendidik-pendidik kita tidak kiralah sama ada ia datang dari orang yang lebih tua atau muda, orang lebih baik atau lebih buruk, orang yang lebih kaya atau miskin, mahupun ia datang dari makhluk-makhluk lain seperti kucing, burung atau semut. ketika ini terdetik pada diri ini tentang penceritaan kisah Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s.. pengajaran yang diperoleh daripada penceritaan kisah itu ialah bagaimana keharusan seorang pelajar mentaati gurunya. diri ini sedih apabila manusia kini lebih gemar memilih untuk mengambil ilmu HANYA DARI ORANG YANG DIKENALI DAN DISUKAI. pedih diri ini mengenangkan kemarahan dan bengangnya seorang guru yang menghentam sikap diri ini suatu masa dulu yang berpendirian seperti itu. pabila diteliti dan diubah apa yang diri ini rasakan perlu, maka apa yang diri ini peroleh ialah suatu kebajikan dan kebaikan yang teramat sangat.

sebenarnya diri ini berpendapat, perlu bagi kita buka minda, lapangkan dada dan hisablah diri. tika itu akan kita sedari alangkah ruginya kita kerana tidak berpeluang menuntut ilmu yang perlu, mengambil manfaat dari ramai lagi ilmuan walau sedikit. semoga Allah ampuni diri ini dan mengurniakan peluang agar dapat diri ini memperbaikinya pada masa hadapan.

persoalan seterusnya yang ingin diri ini terjah ialah bagaimana sikap kita terhadap ilmu yang diperoleh. adakah kita mengambilnya lalu menyimpannya dalam buku-buku nota, atau menyimpannya dalam periuk diri kita sendiri tanpa memberi peluang kepada orang lain untuk menjamah hasilnya walaupun sedikit atau bersikap seperti awan yang berisi. pabila penuh dengan air, maka diturunkan air itu mencurah dirasai juga oleh bumi. tepuk dada, pedihlah ia, tepuk dahi merahlah ia. maka apa yang perlu ditepuk? atau apa yang perlu ditampar? tanyalah diri sendiri dan bertindaklah mengikut pertimbangan yang terbaik.

diri ini akhiri tulisan dengan permohonan maaf atas kekurangan diri dan kekurangan yang zahir pada tulisan ini akibat kekurangan diri sendiri. semoga apa yang baik itu diperluas-luaskan manfaatnya dan kekurangan itu terjadi akan ia suatu pengajaran agar terbit kebaikan darinya

wassalam..

No comments: