Wednesday, May 12, 2010

jaga aurat..

Assalamualaikum...

Memang semua kita tahu menutup aurat itu wajib. Tapi ramai yang kurang faham apa maknanya aurat itu, dan apa yang perlu dan mesti bagi seorang yang mengaku sebagai muslim lakukan bagi memelihara auratnya.

Ada sekali tu, pi jalan-jalan kat satu kawasan perumahan, yang berdekatan dengan sebuah institut pengajian tinggi yang terkemuka di Malaysia. Tiba di satu lorong, tergamam seketika melihat sebuah rumah yang pagar dawainya dihiasi dengan belasan, mungkin juga puluhan pakaian dalam yang dijemur.

sekadar gambar hiasan

Aduh, tak manis sungguh. Dan yang pasti, manusia yang melakukan perkara itu adalah Melayu Muslim.

Mungkin kita tak sedar atau tak tahu, tapi melalui pakaian; walaupun tak berada di badan tuannya, dapat membangkit nafsu sesetengah manusia, yang lazimnya bernafsu liar.

gambar hiasan lagi satu

Kalau dilihat gambar atas ni, memang rasa kurang selesa dan tak senang duduk. Bukan apa, takut2 nanti berlaku benda-benda tak elok, sendiri jugak yang susah.

Mungkin ada yang kata, "takkan nak sidai kat dalam rumah, lambat nak kering lah. "

"Biarlah lambat kering, asalkan tidak menjadi punca fitnah-fitnah ke atas ummat islam itu sendiri."

Kalau boleh adakanlah satu sudut untuk jemur pakaian dalam, baik lelaki baik perempuan, sedikit tersembunyi dari pandangan awam. Jaga aurat, jaga maruah..

p/s: di MRSM Taiping dulu, pakaian dalam muslimah selalu kena kebas. tapi tak pula pakaian lelaki dicuri. yang peliknya, pencurinya ialah monyet dan beruk, bukannya manusia..
--> kat dalam bandar, tak ada monyet dan beruk tapi ada 'monyet' dan 'beruk'.

Wassalam...

No comments: