Wednesday, May 12, 2010

tak perasan..

Assalamualaikum..

Malaysia sekarang panas, dek tibanya musim kemarau dan juga panas dengan isu-isu semasa, termasuklah juga bahang politk negara.


Satu lagi isu panas melibatkan gejala zina, mengandung anak tidak sah taraf, dan isu buang bayi merata-rata tempat. Juga satu lagi isu, 'tak perasan..'

Bila dibaca petikan akhbar yang menceritakan tentang kes-kes hamil luar nikah ini, seringkali saya dapati unsur-unsur saksi tidak perasaan atau tidak sedar bahawa 'si ibu' itu mengandung. Pernah saya baca kenyataan lisan saksi seperti "dia pandai rahsiakan dengan memakai jubah longgar dan labuh", "badan dia memang besar, jadi tak dapat nak bezakan dia mengandung atau tidak".

Eh, cuba tengok balik dua gambar di atas, takkan tak boleh kesan langsung perbezaan? Mungkin dalam sesetengah kes, diakui memang amat sukar untuk dibezakan. Tapi atas alasan berbaju longgar dan labuh amatlah tidak konkrit. Takkanlah sepanjang-panjang siang dan malam kekal dalam baju labuh itu saja? Takkanlah malamnya tetap berjubah tidurnya?

Mungkin benar tak dapat bezakan. Tapi kalau sebaliknya, apa sebab yang membawa kepada menyembunyikan perkara tersebut?

Tapi, yang terlebih-lebih penting adalah bijakkan diri anda jauhkan kebinasaan. Kawal diri, jaga hati. Pelihara maruah serta jauhi zina.

Anda hebat dengan Islam!

Wassalam.. =

No comments: