Friday, June 6, 2008

Kemuliaan Islam yang menghilang

assalamualaikum..

Semalam, semasa sedang berada dalam lif untuk ke surau, saya telah terserempak dengan seorang warga Tanzania yang mengaku sebagai seorang Muslim dan memperkenalkan dirinya sebagai Muhammad. Dia telah memberi salam dan kami berbual ringkas dalam lif tersebut. Sebelum mengakhiri perbualan saya sempat bertanya populasi Muslim di negaranya. Menurutnya, terdapat banyak orang Islam di sana namun dia tidak suka kepada orang-orang Islam kerana terlalu banyak menimbulkan masalah. Malahan dia mengaku bahawa dirinya juga sering membawa masalah kepada masyarakat dan telah membuat kesimpulan kebanyakan pemuda Islam di serata dunia seringkali mendatangkan masalah. Bagi dirinya, menjadi seorang Muslim tidak dapat mendatangkan kemuliaan pada dirinya bahkan satu kehinaan yang teramat sangat. Ini jelas terpapar pada wajahnya yang menunjukkan riak tegas dan yakin dengan apa yang diperkatakannya sendiri.

Saya agak tergamam dan tidak dapat meneruskan perbualan setelah mendengar pendapat tersebut kerana kebanyakan orang Islam yang saya temui tidak pernah sama sekali mengeluarkan pendapat yang sangat mendukacitakan. Entah apa yang membuatkan dia terfikir sedemikian, namun perlu juga saya dan pembaca sekalian melapangkan dada dan meluaskan pemikiran agar dapat mencari punca keadaan ini sekaligus merancang tindakan supaya dapat memperbaikinya.

Pada hemat saya, perkara ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah sikap segelintir pemuda-pemuda Islam sendiri yang sememangnya gemar menimbulkan huru hara. Mereka bagaikan tidak ambil peduli akan hal masyarakat sekeliling sehingga sanggup melakukan pelbagai perkara yang diluar batasan manusia. Contoh yang jelas dapat dilihat oleh saya ialah keadaan 'mat rempit' yang bertindak liar di serata pelusuk negara. Hampir semuanya golongan remaja yang mengaku diri sebagai seorang Melayu yang beragama Islam. Perkara berkenaan dengan gejala ini seringkali dikupas oleh banyak pihak termasuk pihak kerajaan dan media massa hari ini. Rasanya kurang ideal untuk dikupas dengan lebih mendalam.

Berbalik kepada perbincangan tadi, teringat saya akan satu sabdaan Baginda Rasulullah (p.b.u.h) yang bermaksud:

" Apabila umatku mengagungkan dunia, maka dicabutlah kehebatan islam darinya dan apabila meninggalkan amar ma'ruf nahi mungkar, maka terdindinglah keberkahan wahyu..
(Riwayat tarmizi)

Mungkin ini juga menjadi faktor hilangnya rasa mulia berada dalam sinaran Islam yang suci indah lagi membawa ketenangan. Penyakit cintakan dan mengagungkan dunia yang hanya mainan dan tipu daya. Firman Allah yang bermaksud:

"Katakanlah bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megahan antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanaman mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akherat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah dan keridhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."
(al-Hadiid 17:20)

Semoga Allah melindungi kita semua daripada bencana yang amat pedih ini. Dengan menyelitkan ayat ini, tidaklah saya membawa seruan untuk kita mengabaikan kehidupan sendiri dan tidak memanfaatkan nikmat Allah di dunia, namun perlulah disemai di dalam hati bahawa kehidupan dunia ini adalah persinggahan sementara bagi sebuah pengembaraan yang yang sangat panjang menuju ke destinasi Akhirat. Akhir kalam, semoga kita sama-sama terus berada di bawah lembayung rahmat keteguhan Iman dan kemanisan ibadah kepadaNya.

wassalamualaikum..

No comments: