Wednesday, November 11, 2009

temuduga..

Assalamualaikum..

Semalam, ada satu kuliah tentang Kitab Tanbihul Ghafilin. Dan malam tu, penceramah menceritakan tentang hadis Rasulullah mengenai kronologi manusia yang akan menempuh alam barzakh. Cukup memberansangkan, dan mengasyikkan bila mendengar akan segala nikmat yang bakal diperoleh oleh seorang hamba yang beriman dan beramal soleh. Perbincangan hadis tersebut akan bersambung dua minggu lagi, yang akan melibatkan keadaan orang-orang kafir menghadapi maut.

Cuma yang menarik perhatian adalah analogi yang beliau berikan tentang soal jawab antara Munkar&Nakir dengan ruh si mati. Cukup menarik bagi meyakinkan kita bahawa soalan-soalan dalam kubur itu tidak mudah dijawab andai kita tidak bersedia, dari segi Iman kita kepada Allah, keyakinan kita kepada Rasulullah, pengamalan kita akan apa yang terdapat dalam alQuran, atau secara mudahnya sejauh mana Islamnya kita.

Analoginya adalah seorang fresh graduate yang baru pertama kali menghadiri temuduga untuk pekerjaan.

"Bayangkanlah kita nak pi temuduga. Kita dah prepare segala-galanya, dengan bajunya, dengan sijil-sijilnya. Complete lah senang kata. Tapi bila hari temuduga tiba, kita tengok penemuduga tu misai tebai. Dah la panjang, tirus pulak tuh, macam misai A. Galak. Dengan suara kuat, garau.. Muka pun bengis. Bayangkanlah tuan-tuan. Agak-agak kita ni gabra dak nak kena interview?"

Haha, terlupa, Ustaz ni asal dari Kedah. So gaya bahasa ada lagak-lagak utara la sket. Harap maklum.

"Macam tuulah keadaannya orang yang baru pertama kali kena temuduga dengan Munkar&Nakir. Tapi temuduga tu mana ada kali kedua, ketiga. Sekali ja tuan-tuan. Tapi kalau manusia yang nak diinterview dah besa, Iman mantap, amalan soleh dijaga, Quran di baca dan diyakini serta diamalkan. InsyaAllah, dia mudah menjawab segala soalan-soalan yang ditanya.."

Begitulah..harap maaf andai tidak mampu memahami apa yang disampaikan..

Wassalam..

1 comment:

tricksrex said...

salam..nanti kasi update yang bahagian kafir tu eh..teruja nak baca