Friday, November 13, 2009

alternatif

Assalamualaikum..

Bila kita melarang sesiapa pun daripada melakukan sesuatu, maka jangan biarkan mereka dalam kesamaran. Sebaliknya perelokkan larangan itu dengan memberikan alternatif dan pilihan-pilihan yang lebih baik kepada mereka.

Contoh-contohnya seperti di bawah.

Bila dikatakan tidak kepada Barisan Nasional, maka alternatifnya ialah Pakatan Rakyat atau pun calon-calon bebas. Bukannya memboikot pengundian.





Bila dilarang dari mengunjungi premis-premis seperti KFC dan sebagainya, berilah pilihan antara Radix FC, KFG dan sebagainya. Bukannya mengharamkan memakan ayam goreng rangup yang menyelerakan.




Bila dihalang dari membeli Colgate, hadiahkan senarai jenama seperti HalalGel, Safi dan lain-lain. Tidaklah sampai menghentikan manusia dari menggosok gigi.



Bila dikatakan tidak kepada 'couple', maka berilah alternatif seperti pertunangan dan pernikahan. Bukan menghalang penyemaian rasa manusia.


Bila kita menghalang manusia dari bergerak ke neraka, maka bimbinglah ke jalan-jalan syurga. Bukannya membiarkan kegusaran berpanjangan di dunia.



Kan lebih menggembirakan dan menenangkan. Tidaklah lahir sifat-sifat destruktif dan rasa ingin memberontak..

Wallahu'alam..

Have nice alternatives.. Wassalam..

2 comments:

PAP said...

hidup sentiasa ada pilihan.
cuma manusia je yang tak nampak.
yang mereka nampak ada satu jalan aje.
tak buka mata.tak buka minda. tak buka hati. mana nak nampak kan?

Anonymous said...

assalamualaikum wbt.
teringat pesan seorang sahabat. kalau risaukan budak2 kecik yang berlari2 dari jatuh, jgn kata:
'JANGAN LARI!!'
tapi kata: 'jalanla perlahan2..elok2..'
sbb klu ckp 'jgn lari', the child may stop but will not know wat to do next or wat's d correct way u actually wnt him to do.
jd,kena terus nyatakan alternatif nye.
p/s: pesan shbt ni simple je.but it rly leave an effect on me.bcz like PAP said,some ppl jz dont see other alternatives that they actually have.so those who see should tell.