Wednesday, October 7, 2009

bila cikgu pun takde keje..

Assalamualaikum..

Jom kita tengok cerita cikgu. Boring lah asyik baca dan dengar cerita doktor and allied health sciences je. Ha, kalau anda semua nak tahu, ada desas desus khabar angin mengatakan kerajaan nak mengehadkan bilangan guru di sekolah-sekolah di seluruh tanah air. Betul ke? Salah.. Bukan mengehadkan bilangan guru, tapi mengurangkan pengambilan baru guru ke sekolah-sekolah atas alasan kewangan negara tidak mengizinkan. Betul ke? Pun masih menjadi tanda tanya. Namun melalui laman blog seorang penuntut di UPSI, katanya itulah yang diselitkan oleh seseorang dari Kementerian berkaitan dengan ehwal ini. Tapi ku tak tahu kesahihan berita itu. Selidik sendiri kalau nak kepastian..

Jadi, kesianlah kawan-kawanku, yang sedang menuntut dalam profesion perguruan. Yang sudah grad pun ada, masih menunggu jawaban yang tak kunjung tiba. Kalau dulu, orang beranggapan profesion perguruan adalah pilihan terakhir bagi memperoleh pekerjaan, kini tanggapan itu kenalah dihapuskan. Kenapa? Sebab kerajaan pun dikatakan tidak mampu membiayai gaji dan elaun-elaun mereka.


Persoalannya, lambakan graduan dan siswa/i pendidikan di Malaysia, bahkan ada yang di luar negara, bakal menghadapi dilema yang sangat besar. Apa prospek pekerjaan mereka? Mampukah mereka bertetap hati dalam bidang perguruan andai terpaksa menunggu cukup lama sebelum memperoleh sebarang pekerjaan? Bila kutanya mereka, sudah ada jawapan dari mereka. Ada yang mahu menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, ada yang mahu lepak-lepak di rumah, ada yang ingin menceburi bisnes dan keusahawanan. Tak kurang juga ada yang tak tahu nak buat apa.

Tak kurang juga timbul tanda tanya pada diriku, adakah Malaysia sekarang benar-benar menuju ke arah penswastaan pendidikan? Mungkinkah dalam 10-20 tahun akan datang ini menampakkan Malaysia ke arah itu? Zaman itu bakal tiba juga. Dan pada waktu itu, negara kita ini bakal dipenuhi dengan sekolah-sekolah swasta, yang dimiliki oleh syarikat-syarikat dan mungkin juga orang perorangan. Jangan terkejut suatu masa nanti akan terlihat nama sekolah seperti SK SHELL BHD, SK GUTHRIE BHD dan SMK ING INSURANCE. Mungkin juga gelaran SK dan SMK itu terhapus dan digantikan dengan sistem sekolah unikular (betul ke nih), tiada lagi sistem vernakular dan anakular (pronounced as : anak-ular).

Masa ni, profesion perguruan akan kembali hangat dan digilai. Digilai kerana gaji yang ditawarkan cukup tinggi, dan para guru bakal menikmati pelbagai insentif tambahan lain selain memperoleh tempoh cuti yang lebih lama dari mana-mana pekerjaan yang mendapat label 'profesion'.


Padaku, perkara ini akan berlaku juga suatu masa nanti. Cuma bila dan siapa pencetusnya, itu yang perlu kita tunggu dan lihat. Dan, satu fakta yang amat memeritkan adalah pada waktu inilah perbezaan kelas penduduk akan lebih terserlah. Seperti yang kita lihat di Indonesia (mintak maaf kalau menyebabkan bilangan buluh runcing bertambah), di Filipina dan negara-negara lain yang sewaktu dengannya. Yang miskin dan papa, akan keciciran. Yang kaya raya pula boleh menikmati pendidikan yang sempurna.

Harapanku, perkara itu tidak berlaku. Moga-moga khabar angin itu adalah satu angin lalu saja, bukan ribut apatah lagi taufan yang menghancurkan. Sekiranya apa yang dihebohkan itu ada benarnya, semoga kita semua dapat mencari jalan penyelesaian yang paling terbaik sekali...

Wassalam..

No comments: