Saturday, October 3, 2009

BOM : Barah Orang Melayu

Assalamualaikum..

Sebenarnya, barah itu tidak hanya berupa barah fizikal yang membunuh. Terdapat juga barah lain yang 'membunuh' minda dan perkembangan masyarakat Melayu Muslim di Malaysia. Penyakit ini sebenarnya 'common' pada sebahagian dari kita, termasuklah diri ini juga. Jadi rasanya elok juga bagiku mengupas isu yang lazim kuperhatikan dalam masyarakat kita. Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa aku suka sangat hentam orang Melayu? Jawapannya, aku juga Melayu, dan aku ingin diriku serta bangsaku hebat dan memberi manfaat kepada seantero dunia. Kali ini, aku nak kongsi perkara yang kurasa kurang bagus (bahkan telah menjadi barah) pada orang Melayu moden. Tidak mungkin boleh diamalkan lagi perkara-perkara seperti ini.

1. Aqidah tidak ditekankan, Ibadah diringan-ringankan, Feqah dirumitkan

Melayu Islam di Malaysia secara tipikalnya lebih takut hantu dari takut Allah. Acap kali kita dengar tentang 'adab' orang Melayu, bila masuk hutan kena minta izin dari 'atok', kena mintak ampun dan maaf bila nak buang air, dan sebagainya lagi. Bukankah kita ini manusia, sebaik-baik ciptaanNya dan alam semesta itu dicipta untuk berkhidmat kepada manusia? Tidak perlu semua itu, cukup dengan hormatnya kita pada mereka dan tidak diganggu mereka itu. Berbalik kepada persoalan pokok, Aqidah kita ummat Islam di Malaysia. Aqidah yang longgar menjadi penyebab lahirnya ajaran sesat yang amat bertentangan dengan tauhid yang menjadi pegangan kita, ummat Islam. Akibat kerapuhan pegangan inilah, kita lemah. Begitu mudah sekali kita tunduk dengan dakyah-dakyah musuh-musuh Islam yang tidak konkrit, bahkan amat mudah diruntuhkan. Akibat tiada keyakinan yang sebenar-benar yakin terhadap Allah dan RasulNya, maka bertambah mudah untuk kita diserang dan dikelirukan dengan penipuan mereka. Dan inilah yang sebenarnya meracuni diri, hati, dan pemikiran kita, Melayu Muslim di Malaysia. Wahai bangsaku, perkemaskanlah peganganmu, perhebatkanlah keyakinanmu. InsyaAllah, tiada lagi ketakutan bagimu, melainkan ketaqwaan kepada Allah yang Maha Esa.

Kemudian, masyarakat kita juga gemar meringan-ringan pendidikan ibadah kepada anak-anak. Mungkin ada antara kita pernah alami situasi seperti ini. Dulu, masa kecik-kecik, sememangnya kita begitu bersemangat dalam melaksanakan ibadah, khususnya solat. Tapi bila kita ditimpa penyakit, seperti demam, mudah saja ibu bapa menyatakan, "Adik sakit, tak payah solatlah. Takpa, orang sakit." Walhal, orang sakit pun mesti menunaikan kewajipan solat itu. Rukhsah telah Allah ajarkan. Mungkin kita beranggapan, si kecil tidak dapat memahami rukhsah dalam solat (akibat kompleksnya masalah feqah-akan dikupas selepas ini), jadi tidak perlu kepada menerangkan tentang adanya kelonggaran yang Allah berikan kepada hambaNya dalam beribadah. Keadaan ini sebenarnya menyebabkan si anak membuat kesimpulan, 'bila sakit tak perlu solat'. Suatu kesimpulan yang teramat salah, hasil kesilapan dalam mendidik anak-anak.

Kemudian, masyarakat kita gemar merumitkan permasalahan feqah, yang sebenarnya tidaklah sesukar yang disangka. Bersuci itu mudah, tapi akibat kekeliruan dan kecelaruan kita dalam menilai sesuatu permasalahan feqah menyebabkan perkara ini menjadi satu lagi barah yang amat menyakitkan. Solat itu mudah, tapi kebingungan itu menyelubungi pemikiran. Semakin ramailah yang meremeh-remehkan solat. Dan perkara yang sama terpalit pada ibadah puasa dan zakat. Perkara memerlukan penjelasan yang lebih panjang sekiranya ingin dikupas secara mendalam.


2. Meluruskan saf solat tetapi tidak merapatkannya.

Mungkin mereka terlupa, rapatnya saf solat itu bererti merapatkan diri antara satu sama lain, hingga bertemu bahu, bahkan dalam tulisan Ustaz Zaharuddin, perlu hingga bersentuhan sisi kaki ahli-ahli jemaah solat.

“Rapatkanlah saf, dekatkan (jarak) antara saf-saf itu dan ratakan bahu-bahu.”
(Hadis Riwayat Abu Daud dan an-Nasai, disahihkan oleh Ibnu Hibban)

Sedih bila ahli jemaah solat merasakan bersentuhan bahu itu satu benda yang menyusahkan dan sia-sia. Padahal itulah sebetul-betul cara membentuk saf solat. Hingga 'pak2 aji' pun masih tak faham kehendak Islam dalam merapatkan saf solat. Penting untuk saf solat itu dirapatkan. Bahkan ada antara ulama' mengatakan tidak sah saf (bukan tidak sah solat) bila tidak dirapatkan saf solat, maka terputus fadhilat dan pahala saf dalam solat berjemaah. Kan rugi dah tuh.


3. Mudah cair bila dipuji, cepat melatah bila ditegur.

Ini pun satu kelaziman pada diriku dan pada ramai orang Melayu. Andai dipuji kelebihan kita, amat mudah kita menerimanya sebagai 'pujian ikhlas' lantas menjadikan si pemuji itu sebagai rakan rapat yang amat akrab. Akibat pujian melambung yang tidak bertepi, kita jadi lupa dan lalai. Akhirnya sikap ini memakan diri sendiri. Hal yang berbeza berlaku bila kita ditegur. Melatahnya bukan main lagi. Kita jadikan dia musuh dunia akhirat. Segala perkataanya menjadi racun, segala tindak-tanduknya umpama panahan berbisa, segala-galanya gelap belaka. Oh, bangsaku. Lupakah kita akan dunia yang penuh tipu daya? Sedarlah sebelum kita terlambat.

4. Tidak matang dalam berpolitik.

Ini pun satu masalah yang amat merunsingkanku. Bila aku sokong parti A, dan dia B, maka kita tidak sebulu, kau musuhku sampai mati. Jenazahmu takkan kuendahkan. Partiku ini parti yang benar, hingga APA SAHAJA yang dilakukan oleh ahli partiku adalah benar belaka. Parti mereka itu parti neraka, segala apa yang mereka buat adalah salah semata-mata. Oh, bodoh dan bangang mereka yang bersikap sebegitu. Berbeza pandangan dan fahaman politik tidak seharusnya menjadikan kita buta dalam membuat penilaian. Tidak sefahaman dalam pandangan tidak membolehkan kita menghalalkan darah saudara seIslam. Seharusnya kita sokong dan membantu dalam menegakkan kebenaran, dan saling menegur dalam perkara-perkara kebatilan. Buatlah pertimbangan yang sewajarnya.

5. Hormat orang tua, hingga kesalahannya tidak boleh ditegur/diperbetulkan.

Ini juga satu kebiasaan kita. Bagiku, tidak boleh bagi seseorang itu membiarkan orang lain melakukan kesalahan, biarpun dia lebih tua dari kita. Perlu diusahakan, dengan sebaik mungkin untuk menidakkan keburukan dan maksiat, supaya kita tidak menjadi golongan yang dimurkai.

"Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Israil telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa Ibni Mariam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh.
Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka dan ceroboh), yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. Engkau melihat banyak dari mereka menjadikan orang-orang kafir (musyrik) teman rapat mereka. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka sediakan bagi diri mereka (pada hari akhirat kelak) iaitu kemurkaan Allah menimpa mereka, dan mereka pula tetap kekal di dalam azab (Neraka). Sekiranya mereka beriman kepada Allah dan kepada Nabi serta apa yang diturunkan kepadanya nescaya mereka tidak menjadikan orang-orang (musyrik) sebagai teman rapat, akan tetapi kebanyakan dari mereka adalah orang-orang fasik."
(al-Maidah: 78-81)

Setakat ini dulu coretan kali ini. InsyaAllah, akan diteruskan pada masa-masa akan datang.

Wassalam..

No comments: