Sunday, October 18, 2009

masa lapang sebelum sempit

Assalamualaikum..

Alhamdulillah cuti semester dah hampir berakhir. Cuti yang terpanjang selama berada di IMU ini. Alhamdulillah panjangnya tempoh cuti memberi masa lapang yang amat banyak kepadaku ditambah pula dengan perlepasan jawatan dalam persatuan yang telah dipegang. Akibatnya? Lapang yang teramat sangat. Kadang-kadang terasa seronok bila segala bebanan tanggungjawab yang dulunya dipikul diriku, kini ditanggung oleh orang lain. Ada juga ketikanya, kurasakan seperti perlu untuk kembali memikulnya, kerana apa telah kuusahakan pada waktu dulu masih belum mencukupi dan terlalu banyak kelemahannya.

Berbalik kepada kelapangan masa yang ada sekitar selama 11 minggu ini, yang sebenarnya amat mengganggu diriku. Hatiku terusik oleh suatu pepatah Arab yang mengatakan 'statiknya air merosakkannya, statiknya pemuda akan membunuh dirinya'. Memang mengganggu pemikiran hati. Apakah dengan kelapangan masa yang melanda diri akan meyebabkan rosaknya pemikiran dan fizikalku. Jika seseorang itu tidak melakukan apa-apa melainkan makan, minum dan tidur sahaja, risiko untuk menjadi 'rosak' adalah adalah tersangat tinggi. Kurangnya senaman dan pergerakan akan menyebabkan kesihatan diri terjejas walaupun sudah mengamalkan diet dan pemakanan yang seimbang dan berkualiti. Tapi ada satu lagi yang bermain di pemikiran ini. Tentang tidak mahu diri ini menjadi statik, yang menyebabkan diriku mahu melakukan sesuatu. Jika sebulan di rumah pada bulan Ramadhan, selain dipenuhi dengan kehendak diri mengaut segala keuntungan dan ganjaran keberkatan padanya, kelapangan diri turut diisi dengan keperluan membantu sang ibu menyiapkan tempahan kuih yang diterima. Timbul persoalan tentang bagaimana untuk memanfaatkan bulan kedua musim cuti ini yang jatuhnya pada bulan Syawal. Apakah yang perlu dan mesti kulakukan agar tidak menjadi seperti seekor sesumpah yang hanya sesekali bergerak, lalu dikaitkan dengan perkataan 'sumpah'; suatu petanda keburukan akibat kemalasan dan kurangnya pergerakan. Bukan mengutuk apatah lagi menghina makhluk ciptaan Allah itu, tapi sengaja menjadikannya satu contoh untuk menggambarkan keperluan untuk menjadi yang lebih baik.

Teringat akan pesan Rasulullah yang meminta setiap Muslim supaya merebut lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Antaranya ialah, 'masa lapang sebelum datangnya masa sempit'. Ini juga merupakan salah satu perkara yang menjadi permainan di minda. Apakah aku termasuk dalam golongan yang telah merebut kelapangan yang diberi? Adakah aku telah mengisi masa lapang yang ada dengan sebaik-baiknya? Dan, apakah segala yang kulakukan pada masa cuti itu amat bermanfaat pada diriku dan orang lain? Teringat tika dipermulaan cuti tempoh hari, pelbagai perancangan telah dibuat bagi memanfaatkan masa lapang yang ada. Dari semudah-mudah perkara hinggalah ke seberat-berat tindakannya. Tapi seperti biasa, perancangan itu hanyalah suatu bentuk semangat yang tinggal di atas kertas dan amat sukar untuk diterjemahkan kepada tindakan yang lebih produktif dan memperlihatkan hasilnya. Niat di hati ingin mencari pekerjaan sambilan. Hendak menampung perbelanjaan persendirian di samping menimba pengalaman dan kemahiran dalam mengendalikan manusia (majikan, penyelia, pelanggan, penyibuk) dan mesin. Tapi, menyedihkan apabila hampir semua kekosongan yang ada hanya boleh diisi oleh kaum Hawa. Sungguh 'sexist' Malaysia sekarang. Yang berkehendakkan kepada lelaki pula meletakkan syarat yang memerlukan pemohon bekerja sekurang-kurangya 3 bulan, yang sememangnya tidak dapat dipenuhi kerana tempoh cuti pun hampir tamat. Akhirnya diterima berkerja sambilan di perpustakaan IMU. Alhamdulillah sekurang-kurangnya ada juga masa yang akan diluangkan di rak-rak buku, walau tidak membaca dan menelaah. Tapi tujuan utama dalam mengisi masa lapang bukan hanya pada keperluan kewangan dan pembelajaran akademik semata-mata. Masih lagi kuinginkan hasil yang lebih baik dari sekadar memperoleh pengalaman dan kemahiran itu sahaja.

Jika diteliti semula sepanjang masa cuti berlalu, banyak juga yang telah kupelajari. Antaranya, cara-cara mengatasi rasa kehilangan dan kelunturan semangat dalam diri. Pengalaman mengalami kegagalan dalam peperiksaan mendidik diriku akan kepentingan rasa kehambaan dalam diri sendiri. Kebergantungan kepada Allah pada diri setiap orang Islam amatlah penting dalam meneruskan rutin kehidupan harian di samping meneruskan kerja-kerja dan tanggungjawab memakmurkan muka bumi ini. Dengan adanya rasa kehambaan dan pengharapan kepada Allah, segala bentuk ujian dan rintangan yang dilalui akan dirasakan mudah serta menatijahkan pelbagai kesan yang amat mendalam; pemantapan tingkatan keimanan serta penambahbaikan tahap kematangan dalam berfikir dan bertindak. Di samping itu, terdapat juga pengajaran lain yang diperoleh antaranya peri pentingnya mengekalkan hubungan baik sesama manusia yang berada di sekeliling. Dengan mengamalkan hubungan yang baik dengan sesama manusia, manfaatnya akan kelihatan apabila suatu musibah ditimpa ke atas diri. Ini kerana orang di sekeliling kebanyakannya akan memberi sokongan moral dan emosi yang sememangnya penting dalam mengembalikan keyakinan yang hilang akibat ujian yang dihadapi.

Selain itu, tempoh cuti ini juga kuusahakan agar dapat dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti bersifat 'enrichment' bagi mengukuhkan lagi iman di jiwa, memantapkan ilmu di minda serta memperbaiki segala amal. Pun begitu masih lagi kurasakan segala yang diusahakan ini tidak memadai bagi menjadikan diriku ini seorang hamba Allah yang teguh perjalanan dirinya dalam menegakkan syariat Islam di atas muka bumi ini. Bagi seorang yang masih bertatih dalam memikul tanggungjawab sebagai khalifah, masih banyak yang perlu dilakukan dan pelbagai juga yang perlu diperbaiki dari masa ke masa. Walaubagaimanapun, segala usaha ini perlu diteruskan tanpa mengenal erti penat lelah apatah lagi rasa jemu yang perlu dijauhkan sama sekali.

Have a nice day!! :-)

Wassalam..

No comments: