Friday, March 19, 2010

hargai mereka

Assalamualaikum..

Pernahkah terdetik di jiwa, akan jasa dan bakti orang sekeliling kita yang membolehkan kita menjalankan rutin dan kerja-kerja harian dengan baik, kalaupun tidak sempurna. Setiap yang dilakukan membawa kebaikan yang terkadang kita sendiri pun tidak menyedarinya.

Seorang pemandu lori sampah serta 'cabin-crew' lori tersebut tanpa banyak soal membantu mengangkut longgokan sampah dan 'sampah' yang kita buang setiap hari. Membantu menghilangkan kebusukan dan kejijikan daripada menghantui diri kita.

Tapi, pernahkah kita, walau sekali mengucapkan 'terima kasih' kepada mereka? Atau mungkinkah kita membantu mereka, dengan mengikat bungkusan sampah yang dibuang itu, bagi memudahkan kerja mereka? Pernah atau tidak?

Makcik 'cleaner' yang seharian sibuknya mengelap cermin tingkap, menyapu sampah, menyedut habuk. Pernah kita tunjukkan penghargaan kepada mereka?

Pak 'Guard' @ Mak 'Guard'. Memang mereka 'duduk-duduk' saja. Memang mereka 'tak buat apa pun'. Tapi merekalah juga yang mengawasi 'our valuables' semasa di 'exam hall'. Mereka jugalah yang membantu mengesan kunci motorsikal yang hilang.

Librarian. Kita sibuk mengulangkaji, ambil buku itu dan ini. Dah habis, kita tinggal buku-buku tersebut berselerakan di atas meja, sedangkan ada rak buku disediakan. Kita sepahkan ruang 'private study' dengan botol-botol kosong, helaian tisu kotor. "Librarian ada, nanti diorang susunlah buku tu. Cleaner pun ada, nanti diorang bersihkan. Kalau senang kerja diorang, nanti makan gaji buta pulak."

Buruknya akhlak, sedang itu bukanlah sepatutnya ada pada seorang insan yang mengaku dirinya Islam.

"Alah kecil je tu. Kalau diorang takde pun takde hal punye"

Ya, kecil saja apa yang mereka sumbangkan itu. Tapi jasa sekecil itulah yang sebenarnya besar bagi mereka yang tahu bersyukur.

Marilah kita bersyukur, ucaplah 'terima kasih'. Walaupun kecil, tapi percayalah ucapan itu memberi makna yang sangat besar kepada mereka.

Wassalam..

1 comment:

aimanNasir said...

dan makcik cleaner, driver, etc. itu, bapa, ibu, kakak, abang @ adik seseorg. bagaimana kalau org melayan abah @ mama kita sebegitu?