Tuesday, July 28, 2009

nisfu syaaban..

Assalamualaikum..

Salam perjuangan, salam 1Malaysia dan salam menyambut Ramadhan...

InsyaAllah pertengahan bulan Syaaban adalah pada hari Rabu malam Khamis, 5 Ogos 2009. Pada malam itu, insyaAllah ramai antara kita akan mengadakan bacaan YaaSiin, bermunajat serta membaca doa-doa yang dikhususkan sempena nisfu Syaaban.

Pada firasat saya yang dhaif ini, nisfu Syaaban yang terkenal di Malaysia sebenarnya menjadi punca peringatan kepada yang lupa, bahawa sesungguhnya satu bulan yang mulia, Ramadhan al-Mubarak akan menjelang tiba. Ini kerana, budaya kita di Malaysia kurang memberi penekanan terhadap tarikh Hijri, disebabkan oleh penggunaan kalendar Masihi secara meluas di serata tanah air kita.

Jadi, kepada yang masih belum menggantikan puasa, silalah berbuat sedemikian secepat yang mungkin. Yang kurang ketahanan untuk berpuasa, latihlah diri anda untuk berpuasa. Mudah-mudahan kita mampu mengharung Ramadhan pada kali ini dengan lebih baik berbanding yang sebelumnya dan insyaAllah kita beroleh ketaqwaan hasil latihan Ramadhan.

“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu puasa seperti mana diwajibkan ke atas mereka sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.”
(al-Baqarah 2:183)

Wassalam..

No comments: