Saturday, July 25, 2009

rasa kehambaan memuncak..

Assalamualaikum.

Entri kali ini akan membicarakan tentang rasa hati ini apabila saya menyemak kembali level iman kendiri dan tahap rasa kehambaan yang ada.

Barangkali pangkat sebagai presiden Muslim Society sedikit sebanyak menyebabkan keegoan diri bertambah, diri merasa lebih hebat dan tinggi daripada orang lain. Hakikatnya, kemuliaan seseorang itu pada sisi Allah swt, hanyalah menerusi Iman dan Taqwanya pada Sang Pencipta. Rasanya ujian 'pangkat' itu telah pun saya rasai. Sebagai pemimpin tertinggi, saya lebih gemar bersifat autokratik dalam membuat keputusan, walaupun keputusan itu dibuat berdasarkan persetujuan dalam mesyuarat. Saya akui, yang saya merasa hebat dan gah pada pandangan mata orang lain.

Hari ini, Allah mengajar saya erti kelemahan diri. Allah tunjukkan dan sedarkan diri ini, bahawasanya tidaklah berkuasa sesuatu itu melainkan dengan keizinan dan kehendak Allah swt. Aktiviti mendaki Bukit Tabur, berdekatan Taman Melawati mengukuhkan rasa ini. Lemahnya rasa diri. Tidak ada upaya, apabila berada di puncak, rasa kerdil menguasai diri. Takut, gayat, lemah semangat dan sebagainya. Saat itu, hati ini disentak dengan satu bentuk teguran buat diri. "Sekuat manapun sesuatu yang bergelar makhluk, PASTI LEMAH AKAN IA JIKA DIBANDINGKAN DENGAN ALLAH.. " Oh, bergetar hati. Sungguh Allah itu berkuasa ke atas diriku.

Ya Allah, tidak ada daya dan upaya pada diri hambaMu ini, melainkan apa yang Engkau kurniakan kekuatan dan keupayaan atas diriku, dan Engkau Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Ampuni dosa-dosaku, kuatkanlah Imanku, moga kuberoleh pengampunan dan rahmah dariMu.

Wassalam..

No comments: