Sunday, August 16, 2009

hina atau mulia

Assalamualaikum..

Seperti yang telah saya janjikan pada masa lepas, kali ini saya akan menceritakan tingkah laku Muslim Malaysians terhadap golongan ilmuan Islam, tak kiralah sama ada dia itu 'local malaysians' atau 'foreign scholars', pro-pembangkang, neutralis atau pro-kerajaan dan lain-lain yang dirasakan sesuai. Tujuan saya adalah sebagai pembuka minda. Sebagai pelajar universiti (sekiranya anda mahasiswa/i) maka perlu kepada kita semua berlapang dada, membuka minda lantas mencanang idea yang terbaik bagi kebajikan dan kebaikan sejagat.

Fanatisme
'Fanatism' ditafsirkan sebagai 'excessive intolerance of opposing views'. Melihat kepada definisinya, rasanya kita semua faham dan bersetuju bahawa elemen fanatisme itu tetap wujud dalam setiap kelompok dan individu, termasuklah diri saya sendiri. Bahkan seringkali saya melihat perkara ini terjadi kepada mereka-mereka yang terlalu taksub terhadap seseorang ilmuan Islam.

Salahkah untuk 'loyal to the leader'? Jawapannya tidak. Tapi salah jika 'loyal' itu membawa maksud membenarkan segala perkataan yang dilafazkan, menghalalkan setiap perkataan yang dituturkan dan senantiasa mempertahankannya walaupun jelas dia bersalah/tersilap.

'Ignorant'/'Tidak-pedulisme'
Ini pun satu daripada sikap ramai di kalangan masyarakat kita. Ada yang berpendapat, tidak perlu kepada mengenali ulama Islam kerana bakal membawa kepada perpecahan. Tidak kurang yang menyatakan bahawa 'kenal ulama Islam tidak menguntungkan'. Mungkin ada yang tidak bersetuju, tapi itulah kenyataannya dan boleh dikatakan agak popular pendapat ini dikalangan muda-mudi Melayu di negara kita.

Perlukah kita ambil tahu tentang golongan ustaz/ustazah/mufti/kadi/imam dan sebagainya? Ya, saya katakan 'WAJIB'. Alasan saya, merekalah sumber rujukan kita dalam mengharung hidup seharian, jika kita benar-benar ingin redha Allah.

'Hostility'
Satu lagi sifat yang gemar diamalkan kita. Apabila tidak suka, perangai kita tak ubah seperti kanak-kanak yang berkelahi. Pantang ada sebarang kenyataan, pasti dibangkang. Asal ada perbuatan yang dilihat, pasti dikeji. Langsung tidak melihat secara menyeluruh, melulu 'judgment' dibuat tanpa ada usul periksa. Natijahnya, pelbagai keburukan terjadi, hingga ada yang menyebabkan Islam itu dilihat sebagai suatu gaya hidup yang menghinakan orang-orang alim, tiada kemuliaan dan kasih sayang diamalkan dalam Islam.

Salahkah menidakkan dengan sekeras-kerasnya pendapat atau apa-apa yang tidak dipersetujui oleh diri sendiri? Pendapat saya, ya memandangkan kita tidak tahu apakah kita dan keputusan kita itu benar-benar betul manakala mereka dan keputusan mereka itu salah. Benar, kita tidak akan mencapai persamaan dalam pendapat, tapi capailah titik persetujuan atau persefahaman.

Natijahnya
Sebenarnya ketiga-tiga elemen yang tersebut di atas adalah sikap yang paling jelas terlihat pada kita. Disebabkan keadaan inilah, kita terperosok dalam suatu kancah yang amat dahsyat. "HINA ULAMA". Kita muliakan ulama yang kita kenal kerana fanatik kepadanya, kita hina ulama yang bertentang dengan kehendak kita kerana 'pertentangan idea' antara kita dan mereka. Hasilnya muncul perkataan makian dan cacian yang tidak layak dan tidak patut sama sekali dilontarkan kepada golongan ini. "Ustaz gila perempuan", "Babi", "Takdak otak!!", "Penakut", "Munafik", "Gila wang/harta/pangkat" dan banyak lagi. Apa semua ini? Mana hormatnya kita pada mereka yang telah bertahun-tahun mendalami ilmu Islam semata-mata untuk kita? Mana adab kita terhadap mereka yang tanpa segan silu, berpenat lelah menjadi otak buat maslahat kita? MANA??!!

Ada yang kata, ulama yang sertai politik gila kuasa. Apa mereka gila kuasa atau mereka gilakan diri, korban kesenangan dan kelapangan masa dengan mencebur politik, cuba mencari jalan untuk berkuasa semata-mata untuk mencegah maksiat, menegakkan hukum Allah?

Ada yang kata, ulama yang membuat kenyataan dan fatwa bertentangan dengan keselesaan kita, maka mereka adalah penghalang kemajuan. Apakah mereka halang kemajuan kita di dunia atau membantu memacu kemajuan kita di akhirat?

Ada yang kata, ulama yang jadi pemimpin masyarakat tidak pandai mengurus dan mentadbir masyarakat. Adakah mereka tidak pandai mengurus masyarakat di dunia ini atau mereka bijak mentadbir masyarakat demi mendapat lot-lot syurga, hak-hak istimewa abadi dan keselesaan berkekalan di akhirat?

Penyelesaian
Bagaimana berdepan dengan hal ini? Bagaimana mencari penyelesaian terbaik? Pelbagai perkara boleh dicadangkan, macam-macam boleh dilakukan. Kita hendaklah belajar menjadi rasional, belajar menyelidik terlebih dahulu, belajar menimbang baik-buruk sesuatu perkara dan membuat kesimpulan darinya. Jika kita bersetuju dengan ulama A, maka janganlah terlalu fanatik kerana ulama B ada rasional sendiri. Namun jika ulama B sememangnya tersalah terus dalam memberi pendapat, tegurlah ia dengan cara yang paling baik sekali, kerana mereka pun manusia. Ada perasaan. Sebagaimana kita gemar ditegur (secara berhikmah), mereka juga begitu. Jangan dimaki, dihina. Sedar diri kita siapa, dan sedarlah Allah akan membalas segalanya di Akhirat kelak.

Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mengetahui.

Wassalam..

No comments: