Saturday, August 15, 2009

kehilangan 2

Assalamualaikum...

Tahun ini adalah tahun kehilangan buat diriku.. Kesedihan menyelubungi diriku. Kegelisahan hati meningkat dalam hati. Kegusaran menoda pemikiran.. Adakah aku bakal menyusuli mereka yang telah pergi? Adakah sempat untukku menyempurnakan segala hasratku sebagai seorang hamba Allah, seorang pengikut Rasulullah, seorang anak kepada ibu bapa, seorang adik dan seorang abang, seorang ahli masyarakat dan lain-lain lagi peranan yang sedang aku pikul.

Sedih melihat mereka yang telah Allah jemput, mereka pergi dalam keadaan tenang, terkorban ketika sedang menyumbang tenaga buat faedah dan maslahat ummat. Mereka tinggalkan 'legacy' perjuangan kepada orang-orang yang tetap dan teguh berdiri demi agama. Mereka berupaya membina insan-insan bercirikan mujahid sejati. Mereka menasihati sahabat dan pengikut supaya kekal kuat bersama Islam. Mereka tidak gentar berhadapan kematian. Mereka tahu masa tidak mencukupi tapi tidak mereka berputus asa, apatah lagi kecewa.
Aku bagaimana? Apakah aku telah selayaknya seperti mereka? Apakah aku telah bina kelompok pejuang yang gagah berani menegakkan agama di kala Islam dipandang hina dan jijik? Apakah aku telah terapkan semangat juang yang jitu dalam diri mereka yang kukenali? Apakah aku kan bahagia melihat mereka membangun bersama Islam pada masa akan datang? Atau aku menjadi punca kerosakan yang teruk lagi merosakkan?

Cemburunya aku mengetahui akan kemuliaan akhlak seorang insan bergelar anak kepada kedua ibubapanya. Tidak sekalipun meninggi suara kepada ibu bapa. Tidak sekalipun menyakitkan hati mereka. Selalu memberi khabar gembira kepada mereka. Gemar bermanja dengan mereka. Selalu bertanya khabar berita. Hebat perkataan di kala bertutur dengan mereka. Rendahnya diri semasa berdepan mereka.
Terlalu hebat dibandingkan aku. Oh, tak termampu aku. Tak terdaya aku. Sempatkah aku sekurang-kurangynya beri keselesaan pada mereka? Mampukah aku muliakan mereka dengan penghargaan yang sewajibnya aku berikan? Sedih, aku langsung tidak seperti anak yang soleh. Aku bagai anak derhaka. Aku bagai anak yang biadap. Aku bagai bebanan ibubapaku.

Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku. Berkatilah umurku. Beriku kesempatan dan kekuatan untuk kubaiki diri. Tunjukkan daku jalan yang perlu kuambil bagi memperoleh redhaMu. Tetapkan diriku dalam agamaMu ini. Percantikkan daku dengan akhlak mulia. Ilhamkan padaku jalan yang terbaik buat menjadi penahan kepada godaan dunia yang melalaikan. Berikan daku kekuatan untuk terus menerus memperjuangkan Islam. Janganlah Kau paling daku dari landasan agamaMu dan janganlah kau lalaikan daku dari segala kerosakan yang meyesatkan.
Semoga aku sempat membina generasi pejuang Islam sejati.
Semoga aku sempat menggembirakan kedua ibubapaku.
Semoga aku beroleh keampunan dariMu, mati dalam ketenangan dan kembali kepadaMu sebagai hamba yang bersyukur.

Wassalam..

No comments: